COVID-19: Förslag för personer som är äldre eller i riskgrupp att få dagligvaror hemsända

Med anledning av Coronapandemin avrådes personer över 70 år samt personer i riskgrupper att besöka butiker för sina inköp av dagligvaror. Riskgrupper är bland annat personer med diabetes, högt blodtryck eller övervikt.

Många kan ordna sina inköp via vänner, grannar och släktingar. Alla har dock inte den möjligheten. Särskilt svårt är det för de som bor på landsbygden.

De som sedan tidigare har hemtjänst kan få hjälp med sina inköp den vägen. Men för de som inte har hemtjänst finns idag inte motsvarande möjlighet. Man hänvisas till volontärer om man inte kan ordna hjälp själv. För alla är det inte lätt att hitta den hjälpen och det är en osäker faktor att låta det hela vara beroende av volontärer. Detta är samhällets ansvar. Kommuner i Sverige gör olika här. I Eskilstuna har man infört denna tjänst fram till årsskiftet.

Vänsterpartiet föreslår att:

1. Socialförvaltningen omedelbart erbjuder en kostnadsfri service för inköp och hemleverans av dagligvaror som gäller personer över 70 år samt de som tillhör riskgrupperna. I dagens läge ska detta bedömas generöst på grund av vikten att minska smittspridningen. Servicen innebär att brukaren får bistånd med kostnaden för att utnyttja hemleverans av dagligvaror från de butiker i Vallentuna som erbjuder detta samt med service för att använda tjänsten.

2. För de brukare som har svårt att komma i gång med denna tjänst, t.ex. på grund av datorovana eller avsaknad av dator, ska kommunen erbjuda hjälp med detta.

3. Servicen för hemsändning av dagligvaror ska börja gälla snarast möjligt och gälla till 2020-12-31.

4. Bidraget utgör max 200 kr per hemsändning och max en gång per vecka. Kostnader utöver detta får brukaren stå för själv.

5. Socialförvaltningen, om detta krävs för att utföra detta, visstidsanställer eller timanställer erforderlig personal och att dessa kostnader återkrävs av staten som lovat att kompensera kommunerna för pandemins merkostnader.

6. Denna service införs utan dröjsmål