Om skyddskläder och smittskydd inom äldreomsorgen i Vallentuna

Vänsterpartiet har lagt förslag om en policy för kommunen, delvis i samklang med de rutiner som redan finns, men som vi anser behöver fastställas på politisk nivå, samt en förändring vad gäller hemtjänsten (där det dock är få smittade idag). Vallentuna kommun tillhör inte de värst drabbade och smittskyddet har hittills fungerat väl i kommunen. För att undvika en förvärrad situation och för att skydda personal och klienter vid en ökad smittspridning föreslår Vänsterpartiet att följande ska gälla (vilket inte är fallet idag vad gäller hemtjänsten):

• Uppdra åt Socialförvaltningen att se över rutinerna så att klädbyte och handtvätt kan ske efter besök hos smittad klient eller klient med symptom
  • Utreda och återkomma till Socialnämnden med vad som framkommit gällande att arbetskläder ibland inte används och vad som kan göras åt det om uppgifterna visar sig stämma.
  • Uppdra åt Socialförvaltningen att organisera arbetet så att de smittade får besök av personal som avdelas enbart till detta och att denna personal inte arbetar med övriga klienter i enlighet med Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
  • Fastställa minsta skyddsnivå för munskydd vid misstänkt smitta till nivå IIR, och om möjligt, nivå FFP2. (Den skyddsnivån följs idag, vi vill att den ska slås fast inför framtiden och inför eventuell bristsituation. Kraven ovan följer Kommunalarbetarförbundets riktlinjer).

Förslagen avslogs, i huvudsak med motiveringen att det fungerar väl som det är idag. Vänsterpartiet Vallentuna anser inte att detta är förenligt med försiktighetsprincipen!