Samhällsbyggnad
Nej till LOV

Lär av den marknadsstyrda vårdens kollaps

Sommaren går mot sitt slut och vi fortsätter in i en höst som fortfarande går i pandemins tecken. Våren visade med önskvärd tydlighet vilken svårighet det är att klara av en samhällskris när viktiga samhällsfunktioner är privatiserade och styrs av vinstintresse. Marknaden kunde inte lösa frågan om att ha beredskapslager. Medan våra äldreboenden kämpade för att komma över skyddsutrustning fanns det gott om samma utrustning på privata kliniker för skönhetsoperationer.

Vi har också alla med förfäran sett hur delar av äldrevården havererade och gav oss ett av  världens högsta smittotal under några veckor i våras. Detta bottnade bland annat i dåliga arbetsvillkor, orimliga arbetsscheman och bristfällig utbildning.

Inför hösten har Vänsterpartiet i Vallentuna nu föreslagit att kommunen ska dra lärdom av detta och avveckla systemet som går under namnet Lagen om Valfrihet (LOV) och återgå till Lagen om Offentlig upphandling (LOU. Ett viktigt argument för att införa LOV var att, genom ökad mångfald, nå bättre kvalitet. Det finns ännu ingen forskning som kan belysa om detta faktiskt uppnåtts. En av de frågor som ställs i de olika forskningsrapporterna om LOV gäller i stället en oro att resursstarka individer gynnas i förhållande till mer resurssvaga.

Baksidor med LOV

Att bedriva verksamhet där pengarna är garanterade via våra skattepengar är en lönsam och riskfri affärsidé: människor kommer alltid vara sjuka och behöva vård, barnen behöver gå i skola och privatisering av vård, skola och omsorg garanterar ett flöde av skattepengar rakt in i bolagens kassor. Vem som helst kan starta vårdföretag, man behöver inte ens ha en relevant utbildning.

Vad gäller sjukvård  så är det en regional fråga, inte en kommunal, men det förtjänar att påpekas hur LOV fungerar även där. Man tjänar mest om man driver sin verksamhet  i ett område där få är svårt sjuka. Så de privata vårdcentralerna är koncentrerade till välbärgade områden. Tack vare lagen om valfrihet (LOV) kan man med politikernas välsignelse fullständigt strunta i  socialtjänstlagens huvudparagraf om jämlikhet i levnadsvillkor.

Socialstyrelsen uppmärksammade i en rapport 2011 att det finns en risk för att fler aktörer gör det svårare att samordna vården och omsorgen, något som främst drabbar de allra mest sjuka. Det finns ingen forskning som visar på att konkurrensutsättning sänker kostnaderna men däremot tydliga resultat om ökade kostnader. Många aktörer ger ökade transaktionskostnader, kostnader för information och uppföljning, fler och längre resor samt försvårar och fördyrar samverkan mellan vårdgivare. Detta har till exempel varit fallet i Vallentunas hemtjänst, där kommunens personal åker på larm från brukare som vårdas av privata utförare.

Skenbar valfrihet.

I en studie från Göteborgs universitet har man undersökt förutsättningarna för äldre människors möjligheter att påverka vilken hemtjänst de får tillgång till. Få äldre utnyttjade enligt studien möjligheten att ändra sitt ursprungliga val av utförare eftersom de tyckte att det verkade vara för krångligt. De tvivlade dessutom på att det skulle leda till bättre hjälp. I kommuner med valfrihetssystem upplevde både de äldre och personalen att det var svårt att ändra i valen när de väl var genomförda.

Så här säger PRO ( Pensionärernas Riks Organisation) om LOV:

PROanser atterfarenheterna avLOVär såoroandeatt lagenmåsteifrågasättas. Kommuner och landsting/regioner måste fåstörre möjligheterattanpassavalfrihets-systemenefter lokalaförhållandenförattgaranteraallas rätttillvårdpålika villkor.

Christina Tallberg, vice ordförande PRO

Alternativet till LOV är att följa Lagen om Offentlig Upphandling. Den lagen ger kommunen möjlighet att precisera behov, önskemål och krav på de utförare som man gör ramavtal med. Denna upphandling tillämpas till exempel vid  kommunens inköp av missbruksvård. Tretton andra kommuner som infört LOV har nu avbrutit detta och återgått till att tillämpa Lagen om Offentlig Upphandling. Vallentuna kommun bör följa deras exempel. Vi föreslår till fullmäktige i Vallentuna att kommunen avbryter LOV där den tillämpas och återgår till att följa Lagen om Offentlig Upphandling.

Gunnar Bergström, Vänsterpartiet Vallentuna