Konsumentvägledningen i Vallentuna en tumme

Gunnar Bergström kräver i en insändare i lokalpressen att Vallentunaborna ska få en konsumentvägledning värd namnet.

I sin strävan att minimera stödet till utsatta grupper, för att kunna hålla låga skatter till varje pris, har Vallentuna kommun ofta avstått från åtaganden som inte lagen tvingar kommunen till.

Länge gällde det även konsumentvägledning. Den ska finnas för att hjälpa människor med frågor om vilka rättigheter man har som konsument (t.ex. om bytesrätt, om abonnemangsfällor m.m.) och man kan få hjälp att få rätt när man är missnöjd med sitt köp. Detta är inte alltid lätt för den enskilde.

I budgetdiskussionen i kommunfullmäktige den 19 juni anklagade Kommunalrådet Parisa Liljestrand Vänsterpartiet för att ta upp en tjänst som konsumentvägledare, trots att det redan finns.

Detta är fakta: Sedan en tid tillbaka anser sig Vallentuna ha uppfyllt kraven för att kunna säga att man har en konsumentvägledning. Man kan få 15 minuters samtal(!) och tillgängligheten är låg – 2 timmar varannan vecka.

Detta är så minimalt att det mest ser ut som ett skyltfönster för att man ska kunna säga att man har konsumentvägledning. På Konsumentverkets hemsida, där man kan söka kommunernas vägledningstjänster, finns inte heller Vallentuna med.

Vänsterpartiet anser att den nivå som kommunen lagt sig på inte uppfyller behoven. De som främst behöver denna vägledning är kanske just de som inte har egna kontakter eller ekonomisk möjlighet att anlita en jurist.

Vi kräver en uppgradering av denna tjänst!

Kopiera länk