Vaccinationspolicy inom socialförvaltningens verksamheter, Sn 14 september 2021

Den långvariga coronapandemin fortsätter under hösten 2021. Vaccinationerna har kommit långt och skyddat många från allvarlig sjukdom och sjukhusvistelse. Mängder av statistik visar att vaccinerna fungerar.

Dock visar sensommarens smittspridning och ökning av sjukhusinläggningar på grund av Covid 19 att vaccinerna inte skyddar riktigt lika bra mot den nya mutationen delta. Delta tycks också vara betydligt mer smittsamt än tidigare varianter av viruset. Detta har flera länder fått erfara, även länder som tidigare hade låg smittspridning, och även i länder som har hög vaccinationstäckning.

Detta har gjort att olika länder valt olika vägar vad gäller restriktioner och krav på vaccination i olika sammanhang.

Vaccinationerna är, och bör vara, frivilliga. Men smittspridningen” har gjort att även olika kommuner och regioner åter har väckt frågan om det går att ställa särskilda krav på vårdpersonal inom vårdnära tjänster. Bland annat utreds nu detta i Stockholms stad och Region Dalarna.  Det är i normala fall inte möjligt att ställa särskilda krav om vaccination och ibland har det sagts vara omöjligt. Dock finns undantag.

Kommunalarbetarförbundets avtalssekreterare Johan Ingelskog säger att ”det kan hända i extrema fall. Det finns möjligheter i alla lägen för arbetsgivare att under vissa omständigheter göra en omplacering av personal”.

”Specifika verksamheter kan på egen hand bedöma att ett vaccinkrav är befogat utifrån exempelvis smittskydds- och patientsäkerhetssynpunkt”,  säger Tomas Björck vid SKR. Jurister ger olika besked om vad som gäller och är möjligt.

Frågan inställer sig hur kommunen ska ställa sig till den personal som arbetar vårdnära inom äldreomsorg och hemtjänst och som inte vill vaccinera sig. En ytterligare fråga är vad som kommer att krävas gällande vaccinering för nyanställning. Kommunen kan också ställas inför boende och brukare som vill veta att all personal de möter är vaccinerade.

Vid andra sjukdomsutbrott, som till exempel mässling, har personal som inte varit vaccinerade omplacerats till annan mindre utsatt tjänst.

Både Stockholms Kommun och Region Dalarna har på grund av det oklara läget begärt att frågan utreds för att senare ta beslut i enlighet med lagen.  Utredningen behöver svara på fråga om det är möjligt att införa nedanstående policy:

Kommunens policy bör vara att prioritera skyddet för brukare och boende. Den personal som väljer att avstå vaccination bör informeras om att de då kan komma att  omplaceras till annan tjänst som inte är vårdnära.

Vid nyanställning ska kravet vara, vid vårdnära arbete, att personen är vaccinerad.

Vänsterpartiet föreslår att

Socialförvaltningen ges i uppdrag att skyndsamt utreda den lagliga möjligheten att formulera en policy om med två inslag:

• Vaccinationskrav för vårdnära personal  som innebär att de som inte vill vaccinera sig informeras om att de tills vidare kan komma att omplaceras till mindre utsatta tjänster
  • Ett krav på nyanställda inom vårdnära verksamheter inom äldreomsorg och hemtjänst ska vara att de är vaccinerade.

Vallentuna 14/9  2021

Gunnar Bergström, Vänsterpartiet