Interpellation: kommunens energiplan och plan för laddstationer

Världsnaturfonden har nu gjort en ranking i den så kallade klimatkollen av hur väl kommunerna i Sverige lyckas uppnå målen. Vallentuna hamnade på plats 272 av 290. En stor förklaring till detta är att transporter står i snitt för i genomsnitt en tredjedel av utsläppen i kommunerna. I Vallentuna är andelen enligt WWF långt mycket större än så: runt 85 procent. Bilarna står för 67 procent  av transporternas utsläpp.  Här krävs en strategi.

Så här lyder kommunens energistrategi som den citeras i kommunens strategidokument:

  • ”Till 2018 ska kommunen utreda förutsättningarna för att successivt gå̊ över till fossilfri fordonsflotta samt utreda och föreslå̊ lämpliga platser för ladddstolpar och tankmöjligheter för förnyelsebara drivmedel.”
  • ”Till 2020 ska kommunen mot referensår 2009 ha sänkt sin energianvändning med 30 %, enbart använda förnybar energi i sin egen fordonsflotta och tillse att 20 % av energin för samtliga transporter i kommunen är förnybar”.
  • ”Till 2030 ska hela fordonsflottan och alla transporter i kommunen vara oberoende av fossila bränslen.”

Denna interpellation handlar om hur det gått med att nå dessa mål

Vår fråga 1 lyder: Vi har nu passerat 2020 så frågan är alltså om målen för det året har uppnåtts?

En annan målsättning handlar om laddstationer för elbilar. I strategidokumentet för laddstationer från 2017 sägs att kommunen ska verka för att attraktiva parkeringsplatser med laddstationer för elfordon ska upprättas.

I dokumentet anges målsättningen att det ska finnas upp till 25 laddstationer i kommunen år 2020. Idag finns det just 25 stycken.  Målsättningen anger också behov av olika typer av laddare och lokalisering. Av de 9 som finns idag är bara en av typen snabbladdare som kan användas vid kortare uppehåll. Idag finns denna enda vid Roslagsstoppet. Målsättningen med snabbladdare i centrum är inte uppnått. Målet var att:

”På pendlarparkeringar vid Roslagsbanans stationer, och vid bytespunkter ut med E18 föreslås att normalladdare sätts upp. På platser där besökare ska göra kortare uppehåll bland annat IP, Ica Karby, Ica Kragsta och lunchrestaurangen Roslagsstoppet rekommenderas snabbladdare.”

Vår fråga nummer 2 är:

Hur tänker kommunen agera för att uppfylla målsättningarna gällande laddstationer i 2017 års strategidokument?

Vår fråga 3 är handlar om driften av laddstationerna. Där är strategin att

”som samverkande part kommer kommunen inte att äga, sköta drift eller underhåll av publika laddare”

Är kommunen beredd att ompröva strategin att inte äga eller driva laddstationerna om det krävs för att uppnå målsättningen?

Vallentuna 2 maj 2022

Gunnar Bergström, Vänsterpartiet

Kopiera länk