Solidaritet

Undervisning i svenska för flyktingar från Ukraina

Det ryska anfallskriget i Ukraina har skapat en massflykt över Europa och utlöst det så kallade massflyktsdirektivet.

Vi vet inte hur många av dessa flyktingar som kommer till Sverige eller till Vallentuna och vi vet inte hur långvarigt kriget blir och hur flyktingsituationen kommer att vara. Men en del av dessa flyktingar kan bli kvar i Sverige en lång tid.

Tyvärr har regeringen sagt nej till att ge ukrainska flyktingar rätt till Svenska För Invandrare, SFI, med motiveringen att vi inte vet hur långvarig situationen blir. Detta är olyckligt och vi sedan tidigare hur viktigt det är med kunskaper i svenska för att få arbete och att inte hamna i utanförskap. Regeringen har dock öppnat för att statsbidraget till folkbildningsinstitutionerna kan användas så att även ukrainsk flyktingar kan få studera via olika folkbildningsinsatser.

Många av flyktingarna från Ukraina är barn. Det finns uppgifter om att en del av dessa barn inte kommit att delta i undervisning i svenska skolor. Det råder ingen skolplikt för dessa barn i Sverige men vi vet av erfarenhet hur viktigt det är för barn att komma in i ett sammanhang, få kamrater, en struktur på sin vardag och få undervisning.

Våra frågor är

1. Planerar kommunen att aktivt söka upp de ukrainska flyktingar som finns i kommunen för att informera om möjligheter att studera svenska?
  2. Planerar kommunen att utöka informationen om utbildningsmöjligheter på hemsidan? Just nu står bara att SFI och Komvux inte går och att det kan komma att gå via hjälporganisationer – men det finns ingen ytterligare information och inga länkar vart man vänder sig.
  3. Planerar kommunen någon uppsökande verksamhet till de barnfamiljer som kommer till kommunen för att informera om möjligheten att låta barnen gå i svensk skola?

Vänsterpartiet  13 juni 2022

Gunnar Bergström