Kommunfullmäktige

Vallentunas Kommunplan 2023-2025

Gunnar Bergströms yrkande på KF 14 november:

Kommunplanerna innehåller många siffror. Ibland kan ideologin skymmas och glömmas bort i alla kolumner

Men bakom våra olika budgetar ligger olika syn på prioriteringar och i Vänsterpartiets fall att värna om de som har det svårast , och just nu inflationstider, skydda barn och ungdomar

Vi har valt att lägga en plan som i våra ögon är stram och försiktig på grund av det ekonomiska läget.

Fokus har varit på några saker

1. Att skydda vård, skola och omsorg från de ständiga nedskärningar som görs varje år när budgeten inte kompenserar för kostnadsökningar-

Beräkningar från Sveriges Kommuner och Regioner säger att det statliga stödet till kommuner och regioner skulle behöva vara 20 miljarder bara för att behålla nu varande standard på omsorgen. Regeringen har beviljat 6 miljarder. Detta är rikspolitik som påverkar oss i kommunen. I det läget kan vi inte själva komma med ytterligare nedskärningar lokalt.

1. Att göra en extra satsning på barn och ungdomar genom full kompensation för kostnadsökningar. I majoritetens budget kompenseras så lite att med dagens kostnadsprisindex så innebär det en verklig nedskärning med 1,5 %

Det sista skolan i Vallentuna behöver är nedskärning. Skolpengen i Vallentuna behöver höjas. Vi föreslår därför en extra satsning förutom kompensationen på 10 miljoner till skolan. Detta kostar en vanlig skattebetalare 60 kr i månaden

Vi har också återigen föreslagi  en satsning på det förebyggande programmet CTC  För några veckor sedan hade vi skjutning och sprängning i Vallentuna – vi är inte förskonade från detta.

Vi föreslår också ett borgensåtagande för Össebyhus gällande inköp och nyproduktion av bostäder. Vallentuna växer och behöver alla boendeformer och där det behövs fler hyresrätter i nyproduktionen. Genom att ge Össebyhus nya direktiv och en andra förutsättningar möjiggörs ett socialt hållbart bostadsbyggande.

För att finansiera detta föreslår vi en skattehöjning på 1 krona. Detta lägger oss fortfarande under snittet i Sverige och speglar en värdering av skola, vård och omsorg som viktiga insatser från samhället.

Vänsterpartiet yrkar bifall till vår kommunplan.