Kommunfullmäktige

Interpellation om kommunens nya lagstadgade ansvar för brottsförebyggande arbete

Den 1 juli 2023 gäller en ny lag i Sverige. Enligt den nya lagen ska kommunerna ta fram en lägesbild över brottsligheten och utifrån denna ta ställning till behovet av åtgärder och besluta om en åtgärdsplan. Kommunerna ska också ta visst ansvar för samordningen av det lokala brottsförebyggande arbetet och inrätta en samordningsfunktion.

Som alla märkt den senaste tiden har Sverige drabbats av en omfattande våg av våldsam kriminalitet. Till det kommer vardagskriminaliteten. Vallentuna ligger varken bland de mest eller minst utsatta kommunerna i Sverige. Vi har 8076 anmälda brott per 100000 invånare.

Verkligheten och den nya lagen kräver en proaktiv hållning. Våra frågor till kommunstyrelsens ordförande är:

1. Har kommunen tagit fram den lägesbild över brottsligheten som lagen kräver.
  2. Den senast publicerade planen för Tryggare Vallentuna löpte ut 2022. Finns det en nu plan som uppfyller det nya lagkravet?
  3. Om en ny lägesbild och åtgärdsplan inte har tagits fram – när kommer den och hur kommer den att tas fram?
  4. Om lägesbilden och planen redan tagits fram – hur kommer den att kommuniceras?