Vallentun kommun

Interpellation om Vallentunas vision ”modet att gå före”

Visionen för Vallentuna kommuns hela verksamhet har under den föregående mandatperioden varit ”Med mod att gå före skapar vi ett Vallentuna där människor och idéer växer”.

I de nycklar som medföljer visionen och som är tänkta att visa hur den ska nås och vad som ska prioriteras, finns styrdokument med mångordiga föresatser om bland annat integration, demokrati, bemötande, tillgänglighet och folkhälsa, där vi i flera fall kan se brister i uppfyllelse.

När nu de fyra åren har gått och en ny mandatperiod är inledd kan det vara dags att utvärdera hur visionen har förverkligats. Den andra delen av visionen ”där människor och idéer växer” är väl kanske svår att utvärdera. Men vad som har hänt när det gäller den första delen, ”med mod att gå före”, borde gå att redovisa.

Vi ställer därför följande fråga till Johan Skog:

Kan du lyfta fram tio exempel på insatser, som kommunen gjort de senaste fyra åren, som visar att kommunen har varit föregångare inom några områden, jämfört med andra kommuner?

Cristina Svedberg, Vänsterpartiet Vallentuna