Kommunfullmäktige

Motion: Inför nolltaxa för föreningars lokal- och plabnhyra

Fritidsnämndens uppgift är att ”vara huvudman för fritidsfrågor, främja en meningsfull fritid för kommunens invånare, ansvara för sport- och fritidsanläggningar, bedriva och samordna förebyggande ungdomsarbete samt stödja föreningslivet”.

Vallentunas ideella föreningar utför en ovärderlig social insats och ett viktigt folkhälsoarbete. För denna insats beviljas föreningarna bland annat aktivitetsstöd och de föreningar som har egna lokaler kan ansöka om hyresstöd. Delar av aktivitetsstödet använder de föreningar som inte har egna lokaler och planer till att betala hyra för aktiviteter på kommunala planer och i kommunala lokaler. Totalt fick Vallentunas föreningar ca 2,5 miljoner kronor i aktivitetsstöd under 2022. Ytterligare ca 1 miljon kronor betalades ut till föreningarna som andra typer av stöd. Föreningarna betalade ca 2 miljoner kronor under 2022 för aktivitetshyror av kommunala lokaler och planer, dvs det faktiska aktivitetsbidraget var ca 500 tusen kronor.

Taxorna för hyra av kommunens planer och lokaler höjdes under 2022 för privatpersoner och företag, men ej för de ideella föreningarna.

Några kommuner har gjort andra bedömningar än Vallentuna och minskat föreningshyrorna, medan andra kommuner, som exempelvis Halmstad, har ”visat mod och gått före” och infört nolltaxa för lokal- och planhyra. Nolltaxan i Halmstads gäller såväl möten, som träning och match för de föreningar som finns registrerade i kommunens föreningsregister. För att hantera risken att lokaler och planer överbokas tillämpas principen om dubbel taxa för de oanvända bokade tillfällen som inte avbokats i tid.

Vänsterpartiet anser att kommunens föreningar ska ges möjlighet att använda hela aktivitetsstödet till sina aktiviteter, dvs att nolltaxa införs.

Vi yrkar att fullmäktige beslutar:

• att nolltaxa införs för Vallentunas ideella föreningars nyttjande av kommunala lokaler och planer, utan att aktivitetsstöden minskas.
  • att hyresbidragen för de ideella föreningar som har egna lokaler ses över så att de inte missgynnas jämfört med de föreningar som hyr kommunala lokaler och planer med nolltaxa.

Cristina Svedberg, Vänsterpartiet