Välkommen till Vänsterpartiet Vallentuna

Unik trepartimotion att skrota ”angiverilagen”

Motion

Kommunens informationsplikt för stärkt återvändandeverksamhet

I regeringens direktiv till Utredningen om stärkt återvändandeverksamhet (Ju 2022:12) ges i uppdrag att utreda bl.a. en informationsplikt där kommuner och myndigheter inom ramen för sin verksamhet ska informera Migrationsverket eller Polismyndigheten om de kommer i kontakt med personer som vistas i Sverige utan tillstånd.

Många anställda i Vallentuna kommun arbetar varje dag i yrken som kräver förtroende mellan medarbetare och de personer de möter. Att ålägga anställda att informera polisen eller annan myndighet i händelse av att de möter personer utan rätt att uppehålla sig i landet hindrar eller försvårar för dem att utföra sitt arbete på ett sätt som deras profession och yrkesetik kräver.

Med anledning av ovan så yrkar Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet att kommunfullmäktige beslutar:

att utifrån ovanstående uppdra åt kommunstyrelsen att tillskriva regeringen om att inte gå vidare med förslag om en informationsplikt som omfattar kommunens anställda.

Gunnar Bergström, Vänsterpartiet

Jerri Bergström, Socialdemokraterna