Kommunfullmäktige

Vart tog Vallentunas beslutade städdag vägen?

Interpellation till Kommunstyrelsens ordförande vid Kommunfullmäktiges möte 9 oktober 2023

Eftersom det är en omfattande nedskräpning både i centrala Vallentuna och kommunens övriga tätorter motionerade Vänsterpartiet i kommunfullmäktige den 12 oktober 2020 om att det borde genomföras en städdag, så som det gjordes förr i samarbete med Håll Sverige rent. Ett drygt år senare, den 8 november 2021, fick vi ett beslut i fullmäktige på att en städdag skulle genomföras. Men inget hände. Efter en interpellation den 10 mars i år kom beskedet om hålla en sådan dag skräpplockardag för allmänheten genom att medverka under Håll Sverige Rent-dagen den 16 september.

Resultatet bidde inte ens en tumme! Det som genomfördes var bara i själva centrum efter det sista scenprogrammet kl 15.30-16 efter ett event då man rimligen skulle städa ändå.  Ingen reklam gjordes och ingen info har heller gått ut till föreningarna.

Våra frågor till kommunstyrelsens ordförande:

1. Anser ordföranden att utförandet, som det genomfördes, innebär att kommunfullmäktiges beslut har verkställts?
  2. Vad är förklaringen till den minimala insatsen?
  3. Varför marknadsfördes inte städdagen?
  4. Ser ordföranden något principiellt i detta ärende – finns det ett demokratiskt underskott i hur ärendet hanterats?

Vänsterpartiet Vallentuna

Gunnar Bergström