Välkommen till Vänsterpartiet Vallentuna

Kommunfullmäktige 29 april

I januari 2023 väckte Vänsterpartiet frågan i fullmäktige, om hur kommunen följer upp halterna av PFAS-nivåerna i privata dricksvattenkällor. Vi fick till svar att det inte finns någon budget för detta och att det är fastighetsägarnas fulla ansvar att provta sina egna brunnar.
När det nu, i samband med planläggningen för Okvista 5, visat sig att vattnet i vissa privata brunnar har så höga halter av PFAS att det är otjänligt (upp till 28 ng/l, jämfört med gränsvärdet 4 ng/l), återuppväcker vi frågan och lämnade vid måndagens fullmäktigemöte, in ytterligare en interpellation, där vi efterfrågade sanering och provtagning även i Gillingeområdet, där man redan tidigare konstaterat föroreningar. Vi lämnade även in en motion om att drabbade fastighetsägare bör få kostnadsfri anslutning till kommunalt vatten.
Till måndagens fullmäktigemöte hade boende i Okvista inkommit med hela fyra frågor till punkten ”Allmänhetens frågestund”, samtliga gällande PFAS-föroreningarna.
Johan Skog (M), som skulle besvara frågorna, var sjuk, och frågorna skulle därmed strykas från dagordningen. Oppositionen accepterade dock inte det beslutet, utan ställde mangrant upp på frågeställarnas sida och krävde att de åtminstone skulle få ställa sina frågor, med hänvisning till demokratiska rättigheter och frågornas brådskande natur. Frågorna fick ställas, men vi får vänta på svaren till nästa sammanträde, i början av juni.
Problemet är ju bara att de boende redan väntat alldeles för länge. En av de hårdast drabbade fastighetsägarna har en dotter som druckit det förorenade vattnet sedan hon var fyra år. Hon är idag tolv. De väntar nu på svar på prover som ska visa hur de påverkats av gifterna.
Se gärna diskussionen och frågorna i websändningen; https://www.youtube.com/watch?v=4n5dl11DFwc
Spola till 7.45 och 35.40.