Kommunfullmäktige

Modersmålsundervisningen som fjärrundervisning

Banr- och Ungdomsnämnden (BUN) antog den 23/3 ett styrdokument om modersmålsundervisning, där det slås fast den modersmålsundervisning kommunen erbjuder ska bedrivas som fjärrundervisning.

Det finns en problematik i hur detta styrdokument förhåller sig till skollagen (2010:800) och jag hoppas på ett par förtydliganden.

Enligt skollagens 21 kap 3§ får fjärrundervisning bara användas om ”1. det för viss undervisning inte finns någon lärare inom huvudmannens skolenhet som uppfyller kraven på legitimation och behörighet enligt 2 kap 13§ och huvudmannen trots upprepade ansträngningar inte har lyckats anställa en sådan” eller ”3. elevunderlaget för en viss skolenhet är så begränsat att ordinarie undervisning inom skolenheten leder till betydande organisatoriska eller ekonomiska svårigheter för huvudmannen”. Vidare står i skollagens 21 kap 9§ att ”Huvudmannen får beslutat om att använda fjärrundervisning för högst ett år i taget”.

Då styrdokumentet som antogs inte har någon tidsbegränsning går det att ställa sig frågande till hur nionde paragrafens krav på tidsbegränsning för högst ett läsår i taget uppfylls. Det finns dock inget i styrdokumenten om hur fjärrundervisning skulle kunna undvikas för modersmålsundervisningen kommande läsår, vilket bör framgå då skollagen tydligt fastställer att det ska finnas en problematik av något slag som endast fjärrundervisning kan lösas och att denna lösning inte får vara en tillsvidarelösning.

Vidare framgår ej i beslutsunderlaget om beslutet om fjärrundervisning grundar sig i tredje paragrafens första eller tredje punkt. För att få klarhet i detta begärde jag ut underlagen till beslutet från registrator och fick svaret att varken en ekonomisk eller organisatorisk analys har gjorts för attvisa på hur ordinarie modersmålsundervisning skulle påverka skolorganisationen inom kommunen. I beslutsunderlaget framgår heller inte något om svårigheter att rekrytera modersmålslärare eller hur upprepade försök har genomförts.

Mina frågor till Johan Skog, Barn- och Ungdomsnämndens ordförande, blir därför:

  • Utifrån vilka av de problemformuleringar som uppställts i skollagens 21 kap 3§ vilar beslutet om
    fjärrundervisning för modersmålselever i Vallentunas skolor?
  • Hur kommer Barn- och Ungdomsnämnden arbeta för att undanröja de problem som idag
    motiverar fjärrundervisningen för modersmålselever i Vallentunas skolor?Johan Fagerhem
Kopiera länk