Vallentun kommun

Interpellation om kommunens plan för att hantera bräddning av avloppsvatten till Vallentunasjön

I en artikel i lokalpressen (Vallentuna Nya Nr. 3 26 januari 2023) rapporteras att miljontals liter avloppsvatten, motsvarande 200 normalstora tankbilar, har spolats ut i Vallentunasjön sedan 2017. Den senaste större bräddningen inträffade 27 mars 2022.

Spolningen av avloppsvatten till Vallentunasjön innebär att en blandning av dagvatten och avloppsvatten släpps ut från det kombinerade ledningsnätet, vilket benämns bräddning. Bräddning kan uppstå vid skyfallsliknande regn, materielfel och/eller handhavandefel. Denna bräddning ger stora tillskott av fosfor, kväve och bakterier till den övergödda Vallentunasjön.

Vallentuna kommun är tillsynsmyndighet och ska se till att sådana utsläpp inte ska kunna uppkomma i en nämnvärd omfattning. Politiker och tjänstemän har vid ett flertal tillfällen uppmärksammats på problemet. Enligt uppgift är kostnaden för hög för att skapa ett bräddningsmagasin, vilket är en mycket effektiv metod för att förhindra utsläpp till sjön orsakade av skyfall, tekniska fel eller handhavandefel, dvs den så kallade ”mänskliga faktorn”. Kostnaden för en magasinlösning uppskattas till mellan 45 och 50 miljoner kronor.

Våra frågor till Bygg- och miljötillsynsnämndens ordförande Elwe Nilsson:

1. Har det utförts någon tillsyn och kontroll av nivåerna av fosfor, kväve och bakterier i Vallentunasjön efter de bräddningar som har noterats sedan 2017?
  2. Hur mycket avloppsvatten är det rimligt att släppa ut i Vallentunasjön under ett år?
  3. Hur mycket avloppsvatten är det tillåtet att släppa ut i Vallentunasjön under ett år?
  4. Vad är en rimlig kostnad för att förhindra bräddning av avloppsvatten till Vallentunasjön?
  5. Vilka krav har Vallentuna kommun ställt på Roslagsvatten för att hantera bräddningen av avloppsvatten till Vallentunasjön och åtgärda dess konsekvenser?