Stora sociala nedskärningar planeras av den borgerliga majoriteten i Vallentuna Kommun

Gemensamt uttalande från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Vallentuna Kommun.

Inför kommande socialnämnds möte läggs nu förslag  på nedskärningar på nästan 20 miljoner. Detta innefattar

• Ej tillsatta vikariat på flera områden, bl.a. öppenvården  och inom Barn och Familj.
  • Neddragning av stabsfunktioner
  • Minskade insatser inom LSS – mindre tid för varje kund
  • Ytterligare kommande neddragningar på flera miljoner

Konsekvenser

Dessa nedskärningar planeras i en tid då behovet av stöd till samhällets mest utsatta behövs mer än någonsin. I den långdragna Coronapandemin börjar nu konsekvenser synas inom socialtjänstens område. Ensamhet, våld i nära relationer, ekonomiska svårigheter och psykisk ohälsa

Det är ett omfattande nedrustningspaket som föreslås och mer ska komma senare! Konsekvenser av nuvarande förslag som nämns i utredningen är bland annat:

• Risk att fler hamnar i ekonomiska problem
  • Risk for större socialt utanförskap
  • Att inte kunna säkerställa en avtalstrohet och kvalitet i verksamheter på̊ grund av minskade resurser för uppföljning.
  • Påtaglig risk för minskad strategisk planering av äldreomsorgsområdet gällande kvalitet och utveckling.
  • Ökad arbetsbelastning, stress/ohälsa, frånvaro och personalomsättning.
  • Minskade resurser medför risk för glesare uppföljningar av insatsärenden, vilket kan leda till risk för barn och unga.
  • Personalbrist och ökad personalomsättning kan leda till okad kostnad för rekrytering och konsulthjälp för att upprätthålla rättssäkerhet.

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vänder sig starkt mot detta förslag. I dessa tider behöver samhällets stöd till utsatta människor öka, inte minska.

Orsaken till att situationen uppstått är att socialtjänsten i Vallentuna kommun är underfinansierad.

I Socialdemokraternas och Vänsterpartiets budgetförslag för 2020 finns de pengar som saknas i det borgerliga styrets budget. Vi är beredda att höja skatten med en krona för att upprätthålla en välfärd värd namnet. Även efter en sådan höjning har Vallentuna kommun en låg kommunalskatt när man jämför med andra kommuner. Vi har råd att bry oss om alla i kommunen.

Vi yrkar nu på att socialnämnden begär ett tillskott från kommunstyrelsen i detta exceptionella läge.

Ing-Mari Elfström, Socialdemokraterna Vallentuna, 2:e vice ordförande socialnämnden, ledamot av fullmäktige, 070-497 98 74,   [email protected]

Gunnar Bergström

Vänsterpartiet Vallentuna, ledamot av socialnämnden och kommunfullmäktige, 070 6372956, [email protected]