Skip to main content

Akut läge för Kårstaskolan

Kårstaskolan är under stark press. V lämnade in en interpellation om detta till Kmunfullmäktige 27 april -. svar förväntas 1 juni

Interpellation om Kårstaskolan till Barn- och Ungdomsnämndens ordförande Camilla Blacker Wallinsson

Den 3 november ställde jag frågor som vi informerats om av frustrerade föräldrar till barn på Gustav Vasa-skolan. Frustrationen, lyfts under ett par års tid rörde rapporterad personalbrist och de konsekvenser av detta som barn och elever upplevde. Vidare larmade personal om bristfällig arbetsmiljö.

15 april fick alla ledamöter och ersättare i Barn- och ungdomsnämnden ett ”larmbrev” från föräldrar till barn i Kårstaskolan. Med brevet bilades kopior av mejlkommunikation över nästan ett års tid. Där beskrivs oro och bekymmer över konsekvenserna för barnen och deras lärande av långtidssjukskrivna lärare, obehöriga vikarier och utebliven återkoppling. Föräldrarna beskriver också något som inte kan beskrivas som annat än en elevflykt från skolan – de rapporterade att av ursprungliga 20 elever i en av klasserna återstår nu endast åtta.

Det finns flera strukturella likheter mellan den rapporterade situationen på Gustav Vasa-skolan och Kårstaskolan: liknande problembeskrivningar, det är skolor utanför centralorten, de har samma rektor och de ligger i samma kommun.

Vänsterpartiet ställer följande frågor till Barn- och ungdomsnämndens ordförande Camilla Blacker Wallinsson:

  1. Hur ser du på den rapporterade situationen på Kårstaskolan?
  2. Vad ser du som de största utmaningarna för Kårstaskolan?
  3. Vilka idéer och verktyg ser du för att rekrytera legitimerad personal på kort och lång sikt?
  4. Är Barn- och ungdomsnämndens ordförande beredd att tillföra extra resurser till Kårstaskolan?

Ulf Sellgren, Vänsterpartiet

Vad är skyddsrumsstatus i kommunen

Vi i Vänsterpartiet har ingen insyn i Vallentuna krisberedskap. Men vad vi har lyckats ta reda på är att det råder det brist på skyddsrum i Vallentuna kommun och att bristen är speciellt stor utanför Vallentuna tätort. I Lindholmen finns det, som ett exempel, inget skyddsrum. Vad vi förstår utför MSB just nu en översyn över behov och tillgång på skyddsrum i Sveriges kommuner, inklusive Vallentuna. Rimligtvis rapporterar MSB till kommunens Krisberedskapsnämnd.

Av något grumligt skäl ingår enbart ledamöterna i Kommunstyrelsens arbetsutskott, dvs i dagsläget ordförande Johan Skog (M), förste vice ordförande Ylwa Mozis (L) och andre vice ordförande Jerri Bergström (S), i kommunens krisledningsnämnd. Av transparensskäl skulle det vara värdefullt om alla partier som är representerade i Vallentunas kommunfullmäktige hade insyn i kommunens kris- och krigsledning. Det skulle kunna bidra till konstruktiva diskussioner rörande stadsplanering och tillståndsprocesser, om alla partier får tillgång till aktuell information och relevanta underlag.

Vänsterpartiet ställer följande frågor till KSO Johan Skog:

  1. Hur ska du se till att viktig information skyndsamt förmedlas till alla partier representerade i kommunfullmäktige?
  2. Vad är aktuell status för tillgången på skyddsrum i kommunen?
  3. Kommer det att ställas krav på att det byggs skyddsrum i den kommande nya skolbyggnaden i Lindholmen?

Ulf Sellgren, Vänsterpartiet Vallentuna

Vänsterpartiets syn på kriminalvårdsanstalt i Stångberga

Kriminalvården utreder Stångberga i Brottby som möjlig plats för en klass-3-anstalt. Här kommer ett svar med Vänsterpartiets syn på förslaget:

När det kommer till förslag på nya kriminalvårdsanstalter, är ofta den lokala responsen att gärna, men inte här. Den föreslagna anstalten är en öppenvårdsanstalt. De öppna anstalterna vänder sig till rattfyllerister, ekonomiska brott samt viss utslussning från slutna anstalter. Vänsterpartiet är djupt kritiska till dagens repressiva lagstiftning, men vi är inte kritiska till anstalter i allmänhet och inte till öppna anstalter i synnerhet, vars platser kan behövas med dagens (över-)beläggning.

Så vårt korta svar är JA till en ny öppenvårdsanstalt i Spångberga, med förbehållet att den infrastrukturen i området uppdateras, speciellt de ansträngda vatten- och avloppsnäten.

Aktuell kvalitetsstatus för det kommunala dricksvattnet m.a.p. Pfas – interpellation

Dricksvattnet är vårt viktigaste livsmedel. Av folkhälsoskäl är därför kraven på dricksvattnets kvalitet strikt reglerat i lag. Från 1 januari 2026 har vi svensk lag som definierar ett gränsvärde för vårt dricksvatten på 4 ng/L för ”evighetskemikalien” Pfas  (Pfas4).  Vi har känt till denna lag i mer än tre års tid. Under cirka tre års tid har ÄVEN Vänsterpartiet motionerat och interpellerat kring Pfas i det kommunala dricksvattnet och vattnet i de enskilda brunnarna. Vi har bland annat mötts av kommentaren från KSO att lagen ”träder i kraft först 2026”, så det är inte bråttom att agera.

Bygg- och miljötillsynsnämndens uppgift är bland annat att ”fullgöra kommunens myndighetsutövning enligt gällande lagstiftning inom miljö- och hälsoskyddsområdet”. Kommunen, men även Länsstyrelsen, har tillsynsansvar. I dagsläget utför Roslagsvatten AB och Norrvatten AB tester och genomför åtgärder för det kommunala dricksvattnets kvalitet. Men, som sagt Vallentuna kommun har ett tillsynsansvar, och även ett övergripande ansvar för invånarnas hälsa.

Vänsterpartiet ställer följande frågor till KSO:

  1. Vilka Pfas-nivåer har vi i Vallentunas kommunala dricksvatten nu i januari 2026?
  2. Hur ser KSOs plan ut för att säkerställa en god kvalitet för dricksvattnet från det kommunala vattennätet?

Ulf Sellgren, Vänsterpartiet Vallentuna